달력

52024  이전 다음

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

12. 형용사로 쓰이는 Infinitive와 Ing∼form

 

두 가지 모두 형용사로 쓰이지만 뜻은 각각 다르다. 그러므로 infinitive와 ∼ing는 문맥에 맞춰 써야 한다.

Infinitive의 경우

 

1) I have a lot work to do today. (○)

I have a lot of work for doing today,(×)

 

2) There is no water to drink in the house.(○)

There is no water for drinking in the house.(×)

 

3) Are there many sights to see there?(○)

Are there many sights for seeing there?(×)

 

관광할 곳은 sights to see라고 하지 sights for seeing이라고 하지는 않는다. Infinitive가 형용사로 쓰일 때 나타내는 뜻은 조금 복잡하다. 앞의 예문의 Infinitive들을 다시 살펴보면 work to do는 해야 할일, water to drink는 마실 물, sights to see는 관광할 곳이란 뜻이 된다.

∼ing form의 경우

∼ing form이란 '동사 + ing'를 두고 하는 말로 문맥에 따라서 명사 또는 형용사의 역할을 한다. 그리고 형용사로 쓰일 때는 항상 진행의 뜻을 나타낸다.

 

1) The red car running over that hill is John's car.(○)

The red car to run over that hill is ohn's car.(×)

 

질주하고 있는 차는 the car running이라고 하지 the car to run이라고 하지 않는다.∼ing form은 진행의 뜻을 나타내지만 Infinitive는 예정/의무/가능의 뜻을 나타낸다.

 

2) The boys playing soccer in the park are from K College.(○)

The boys to play soccer in the park are from K College.(×)

 

 

13. 목적어로 쓰이는 Infinitive와 ∼ing form

 

목적어로 Infinitive만을 받는 동사와,∼ing form만을 받는 동사와, 양쪽을 모두 받을 수 있는 동사와, 양쪽을 모두 받지만 뜻이 달라지는 동사가 있다.

 

1) ∼ing form만을 목적어로 받는 동사들

avoid/consider/delay/discuss/enjoy/finish/can't help/mind/

practice/recommend/suggest/understand 등

 

2) Infinitive만을 목적어로 받는 동사들

decide/fail/learn/mean/need/offer/pretend/plan/want/wish 등

 

3) Infinitive와 ∼ing form을 모두 목적어로 받을 수 있지만 의미가 달라지는 경우

like/love/prefer/hate/remember/don't forget 등

 

I remember meeting the man before.

I remember to meet him tomorrow.

 

 

14. Infinitive가 이유를 나타내는 경우

 

I am glad to see you.

to see는 반가운 이유를 말하며, "I'm glad seeing you."는 잘못된 표현

I'm more than happy to help you.

to help는 기쁜 이유를 말해 주는 것으로 happy helping you는 틀린 표현

 

 

15. Infinitive의 시제는 문장의 동사의 시제와 동일하다.

 

동사의 시제보다 이전일 때엔 Infinitive의 완료형을 쓴다.

I'm happy to be able to help you.

I'm happy to have been able to helpl you.

 

 

16. Infinitive는 '..하려고'라는 뜻으로도 사용된다.

 

We stopped to take a break.(잠시 쉬려고 하던 일을 중단했다)

We stopped for taking a break(×)

We got up early to pack.

We got up early for packing.(×)

 

 

17. Almost/nearly/never/always/often의 위치

 

이 부사들은 그것들이 수식하는 말 앞에 넣는다.

 

1) They drove almost a hundred kilometers an hour.

They almost drove a hundred kilometers an hour.(×)

 

2) The apartment costs nearly 100,00 dollars.

The apartment nearly costs 100,00 dollars.(×)

 

3) I will never understand that.

Never I will understand that.(×)

 

※ 수식어의 위치가 잘못될 경우의 극단적인 예

At the age of 19 the king arranged the marriage of the prince.(×)

19세 때 왕은 왕자의 결혼을 주선하였다.

The king arranged the marriage of the prince at the age of 19.(○)

왕은 왕자가 19세 때 결혼을 주선하였다.

 

 

18. Only의 위치

 

Only도 반드시 그것이 수식하는 말 앞에 붙어야 한다.

Only in Paris can you see a restaurant like that.

Only John saw the lion.

John only saw the lion.(saw에 강세를 둘 경우 '사자를 보기만 하였다)

John only saw the lion.(the lion에 강세를 둘 경우 '사자만 보았다)

→ 위치만 가지고 어느 말을 수식하는지를 밝힐 수 없을 때엔 강세로 밝힘

 

 

19. Suggest/propose/recommend의 용법

 

1) I suggested a visit to the museum. = I suggested that we visit the museum

2) I proposed a visit to the museum.

= I proposed visiting the museum.

= I proposed that we visit the museum.

 

 

20. Say/tell/speak/talk의 용법

 

She said "I'm fine." (○)

She said to me "I'm fine."(○)

She said that she was fine.(○)

She said to me that she was fine.(×)

She told me that she was fine.(○)

She speaks English.(○)

She says English.(×)

She tells English.(×)

She talks English.(×)

She tells a lie.(○)

She says a lie.(×)

She speaks a lie.(×)

She talks a lie.(×)

She told me a story.(○)

She said me a story.(×)

She spoke me a story.(×)

She told me a story.(×)

 

※ talk의 사용

She talks fast. / She talks slowly. / She talks too much.

상대방의 말을 알아듣지 못했을 때 "Please speak slowly."라고 한다. 그러나 "Please talk slowly."라고는 하지 않는다.


Posted by skyedu
|